Konkursy w social mediach
Zrobić konkurs w social mediach to łatwizna?
I tak, i nie. Na pierwszy rzut oka rzeczywiście łatwiej jest zorganizować konkurs w mediach społecznościowych, bo nie trzeba dopełnić niektórych wymagań i formalności, związanych na przykład z organizowaniem loterii. Ale każdy konkurs – także ten w Internecie – jeśli ma się udać, a nie być przyczyną kłopotów, musi mieć porządny regulamin. To podstawa. Jednak napisanie dobrego regulaminu to – wbrew pozorom – wcale nie najprostsze zadanie.
Wiele firm chce dziś lokować działania marketingowe w sieci, a media społecznościowe to idealne narzędzie do promowania oferty, zwiększenia zasięgów w Internecie. Jednym z prostszych – jak nam się wydaje – sposobów na pobudzenie zaangażowania obserwatorów, zaprezentowanie nowego produktu lub formy działalności, czy po prostu zwiększenie jej rozpoznawalności jest zorganizowanie konkursu.
Pomysł, na pierwszy rzut oka, bez wad – prosty, głośny, atrakcyjny. Podpowiedzi, jak go zrealizować jest w Internecie bez liku. I regulaminów konkurów do podejrzenia (kopiowania?) też nie brakuje. Ale nie zawsze to, co zrobili inni jest idealne, nie zawsze będzie „pasować” do konkursu, który chcesz zorganizować. Tym bardziej, że spraw, na które trzeba zwrócić uwagę jest sporo. Oto kilka z nich:
- Twój regulamin musi być zgodny z regulaminem medium społecznościowego, w którym chcesz ogłosić konkurs oraz z powszechnie obowiązującymi ustawami
- Jaką formułę konkursu należy wybrać, jeśli zależy ci na tym, żeby jego organizacja i prowadzenie były jak najmniej uciążliwe? Jak najkorzystniej określić zadanie dla uczestników konkursu?
- Każdy konkurs to przyrzecznie publiczne: jesteś pewien, że będziesz w stanie się z niego wywiązać przy rozstrzygnięciu konkursu?
- Jesteś pewien, że w regulaminie konkursu nie ma elementów losowych?
- Co z ochroną danych osobowych?
- Co z podatkiem do nagrody, który ewentualnie będzie musiał zapłacić laureat konkursu? Wiesz jak sobie z tym poradzić?
Oczywiście w regulaminie muszą się także znaleźć informacje na temat organizatora konkursu, fundatora nagród, jeśli nie jest nim sam organizator, wymagań techniczno-organizacyjnych uczestnictwa w konkursie, czasu trwania konkursu, daty ogłoszenia wyników, sposobu składania reklamacji. Czy to wszystko?
Nie, a kiedy sobie uświadomimy, że trzeba to jeszcze poprawnie zapisać, żeby regulamin naprawdę chronił nas przed roszczeniami ze strony uczestników konkursu, warto poprosić o pomoc fachowca, czyli prawnika. Najlepiej z kancelarii, która zajmuje się tego typu usługami, ma odpowiednie doświadczenie. Bo nie warto ryzykować wpadki wizerunkowej czy nawet poważniejszych kłopotów, zamiast korzyści, które miała dać organizacja konkursu.