Prawa konsumenta w sklepie internetowym
Prawa konsumenta w sklepie internetowym
W obecnych czasach niemalże każdy może założyć sklep internetowy w niespełna godzinę czasu. Prowadzenie sklepu internetowego jednakże wiąże się z kwestiami formalnymi, o których nie można zapomnieć, aby działalność była zgodna z prawem.
Szczególnie istotne jest zapewnienie zgodności regulaminu sklepu z przepisami ustawy o prawach konsumenta. Dlaczego? Niektóre kwestie nie mogą zostać określone przez przedsiębiorcę prowadzącego sklep internetowy w sposób mniej korzystny, niż wynika to z regulacji ustawowej. Wszelkie odstępstwa od regulacji ustawowych na niekorzyść konsumenta są nieważne, a ich miejsce stosuje się wprost przepisy ustawy o prawach konsumenta.
Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy nie może zapomnieć, że konsumentowi przysługuje szereg uprawnień, wśród których fundamentalne znaczenia mają:
- prawo do pełnej i rzetelnej informacji o towarze i usłudze,
- prawo do odstąpienia od umowy.
Prawo do informacji
Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w jasny i widoczny sposób oraz bezpośrednio przed złożeniem przez niego zamówienia m.in. o następujących kwestiach:
- danych identyfikujących przedsiębiorcę,
- podstawowych cechach towaru lub usługi,
- łącznej cenie lub wynagrodzeniu wraz z podatkami, a także o opłatach za dostarczenie, usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych dodatkowych kosztach,
- sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji,
- w przypadku prawa do odstąpienia od umowy
- warunkach, terminach oraz procedurze odstąpienia,
- kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy,
- terminie, w którym oferta lub cena pozostają wiążące.
Przedsiębiorca powinien potwierdzić te informacje na piśmie (np. w treści maila przesyłanego przed lub bezpośrednio po złożeniu zamówienia).
Prawo do odstąpienia od umowy
Konsument, który chce skorzystać z prawa odstąpienia od umowy zawieranej przez internet nie musi w żaden sposób usprawiedliwiać swojego zachowania, a przedsiębiorca nie może uzależnić skuteczności tego oświadczenia od podania przez konsumenta przyczyn czy uzasadnienia podjętej decyzji.
Konsument ma prawo odstąpić od umowy przez internet w ciągu 14 dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie w tym okresie oświadczenia o odstąpieniu przez konsumenta, zaś data odbioru oświadczenia przez sklep internetowy nie ma już żadnego znaczenia.
Co istotne, sklep internetowy nie może uzależniać możliwości skorzystania z prawa odstąpienia, od zwrotu towaru przez konsumenta w oryginalnym opakowaniu.
Pozostałe prawa i obowiązki
Powyżej przedstawione obowiązki to tylko jedne z nielicznych jakie ciążą na przedsiębiorcy prowadzącym sklep internetowy. Nie można zapomnieć, że szereg dalszych wymogów wynika z innych aktów prawnych, wśród których należy wymienić w szczególności ustawę o świadczenie usług drogą elektroniczną czy rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych (RODO).
Artykuł przygotował dla Państwa mecenas Marcin Błędowski.
Kancelaria Obligo & Przywóski oferuje tworzenie oraz opiniowanie:
- umów,
- statutów,
- kontraktów,
- regulaminów,
- oświadczeń,
- aktów prawnych,
- ekspertyz,
- opinii,
- pism procesowych,
- oraz pozostałych dokumentów prawnych.
Zapraszamy do współpracy!